Kristian Bezuidenhout, Česká filharmonie
Když v Rudolfinu naposledy dozněla Mahlerova Symfonie č. 5, zakusila Dvořákova síň jeden z nejfrenetičtějších aplausů vůbec. I proto ji šéfdirigent Semjon Byčkov po třech letech znovu řadí na program, tentokrát vedle Mozartova Klavírního koncertu č. 25. Přednese jej odborník na „historicky inspirovanou“ interpretaci, pianista Kristian Bezuidenhout.
Všechny termíny
středa
23. 10. 2024
19:30
Rudolfinum - Dvořákova síň
Praha
130 - 1550 Kč
čtvrtek
24. 10. 2024
19:30
Rudolfinum - Dvořákova síň
Praha
130 - 1550 Kč
pátek
25. 10. 2024
19:30
Rudolfinum - Dvořákova síň
Praha
130 - 1550 Kč
Popis
O KONCERTU
Když v Rudolfinu naposledy dozněla Mahlerova Symfonie č. 5, zakusila Dvořákova síň jeden z nejfrenetičtějších aplausů vůbec. I proto ji šéfdirigent Semjon Byčkov po třech letech znovu řadí na program, tentokrát vedle Mozartova Klavírního koncertu č. 25. Přednese jej odborník na „historicky inspirovanou“ interpretaci, pianista Kristian Bezuidenhout.
Koncert z řady A
Program
Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert pro klavír a orchestr č. 25 C dur, K. 503
Gustav Mahler
Symfonie č. 5 cis moll
Účinkující
Kristian Bezuidenhout klavír
Semjon Byčkov dirigent
Česká filharmonie
VÍCE INFORMACÍ
Pokud zaslechnete Mahlerovu symfonii, která začíná trumpetovým sólem, můžete si být jistí, že posloucháte Pátou. Zdaleka přitom nejde o jediný známý motiv této nádherné skladby, který pronikl nejen do paměti posluchačů, ale i do světa filmu a televizní zábavy – od Viscontiho adaptace Mannovy existenciální novely Smrt v Benátkách až po komediální sitcom Červený trpaslík.
Symfonie č. 5 cis moll inspiruje po celých sto dvacet od své kolínské premiéry, a není proto velkým překvapením, že její pečlivé nastudování Semjonem Byčkovem přijalo pražské publikum na abonentních koncertech v roce 2021 s mimořádným nadšením. Tehdy pořízené nahrávce přední světový kritik Norman Lebrecht udělil plné hodnocení a označil ji za důkaz, že současný šéfdirigent České filharmonie „udává tempo mahlerovských nahrávek v tomto desetiletí“.
„Nenacházím na této produkci žádnou chybu. Je to tak strhující Mahlerova Pátá, jakou nikde jinde neuslyšíte, a ten naleštěný český zvuk zůstane dlouho v uších. Orchestr je dnes nepoměrně virtuóznější než v předchozím mahlerovském cyklu před téměř půl stoletím s Václavem Neumannem, přesto jeho mahlerovský étos zůstává nenapodobitelný,“ chválí Lebrecht.
Nemenší pozornost si v Mozartově pětadvacátém klavírním koncertu zaslouží Kristian Bezuidenhout. V Londýně žijící světoběžník patří mezi uznávané osobnosti v oblasti historicky poučené interpretace hudby před Mahlerem vrcholící érou romantismu. Přesněji řečeno, svůj přístup raději popisuje jako „historicky inspirovaný“. Nesnaží se totiž o historický „purismus“, ale o autenticitu vůči vlastnímu uměleckému pojetí díla. A za to se mu dostává chvály, ať již v roli dirigenta, nebo pianisty. Několik cen získal například za svůj dosud největší nahrávací počin, jímž je kompletní Mozartovo klavírní dílo u labelu Harmonia Mundi.