Alan Gilbert, Česká filharmonie
Českou filharmonii čeká další velký debut! Alan Gilbert patří k nejetablovanějším dirigentům dneška a k tomu je úspěšným propagátorem Carla Nielsena. Nepříliš známou, avšak o to působivější tvorbu dánského pozdního romantika, reprezentovanou jeho Předehrou Helios a Symfonií č. 5, doplní Schumannův klavírní koncert v podání Kirilla Gersteina.
Všechny termíny
středa
18. 12. 2024
19:30
Rudolfinum - Dvořákova síň
Praha
130 - 1550 Kč
čtvrtek
19. 12. 2024
19:30
Rudolfinum - Dvořákova síň
Praha
130 - 1550 Kč
pátek
20. 12. 2024
19:30
Rudolfinum - Dvořákova síň
Praha
130 - 1550 Kč
Popis
O KONCERTU
Českou filharmonii čeká další velký debut! Alan Gilbert patří k nejetablovanějším dirigentům dneška a k tomu je úspěšným propagátorem Carla Nielsena. Nepříliš známou, avšak o to působivější tvorbu dánského pozdního romantika, reprezentovanou jeho Předehrou Helios a Symfonií č. 5, doplní Schumannův klavírní koncert v podání Kirilla Gersteina.
Koncert z řady B
Program
Carl Nielsen
Helios, předehra, op. 17
Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert pro klavír a orchestr č. 20 d moll K 466 (32')
— Přestávka —
Carl Nielsen
Symfonie č. 5, op. 50
Účinkující
Kirill Gerstein klavír
Alan Gilbert dirigent
Česká filharmonie
VÍCE INFORMACÍ
Carl Nielsen (1865–1934) se na programu nejen českých orchestrů neobjevuje zrovna často. Přitom rozhodně nejde jen o „nejznámějšího dánského hudebního skladatele“. Jeho dílo obstojí v konkurenci velikánů pozdního romantismu, z nichž je nejčastěji přirovnáván k Jeanu Sibeliovi. Za svůj život složil šest symfonií, tři sólové koncerty, dvě opery a spoustu komorních, vokálních i klavírních skladeb.
Dánský tvůrce má ve 21. století jednoho zásadního propagátora: amerického dirigenta Alana Gilberta. Není proto divu, že si bývalý hudební ředitel Newyorské filharmonie a současný šéf NDR Elbphilharmonie Orchestru vybral Nielsena i pro svůj debut u České filharmonie. „Nielsenova hudba následuje tradici Beethovena, Brahmse a Čajkovského, ale se svérázným dánským rukopisem. Je zcela přístupná, svěží, podmanivá a k lidem zkrátka mluví,“ láká Gilbert.
Předehra Helios vděčí za svůj vznik Nielsenovu pobytu v Athénách, který ho vedl k hudebnímu zobrazení východu a západu slunce nad Egejským mořem. Mnozí interpreti při interpretaci Páté symfonie z 20. let 20. století odkazují k první světové válce. Ač sám autor připustil, že „nikdo z nás není stejný jako před válkou“, své dílo vykládal na obecnější rovině. Uvažoval a hovořil o kontrastních silách, o temnotě a světlu, dobru a zlu, ale nejčastěji o trpnosti a činnosti či dokonce vegetativnosti a aktivitě. V tomto ohledu jej můžeme s nadsázkou označit za aristotelského wagneriána.
Mezi Nielsenovu předehru a symfonii se vklíní jeden z nejpopulárnějších klavírních koncertů: ten jediný, který složil Robert Schumann. Přednese jej častý a mimořádně oblíbený host České filharmonie, klavírista Kirill Gerstein, který patří mezi nejvyhledávanější pianisty současnosti.