Beatrice Rana, Česká filharmonie
Francouzská hudba rozjasnila repertoár barvami, o nichž se skladatelům ve střední Evropě nesnilo. S jejich kompletní paletou se k orchestru vrací dirigent Alain Altinoglu, dá však našim uším okusit i trošky Itálie. V Mendelssohnově klavírním koncertu u České filharmonie debutuje Beatrice Rana, která na svůj nástroj hraje „bel canto“.
Všechny termíny
středa
2. 4. 2025
19:30
Rudolfinum - Dvořákova síň
Praha
130 - 1550 Kč
čtvrtek
3. 4. 2025
19:30
Rudolfinum - Dvořákova síň
Praha
130 - 1550 Kč
pátek
4. 4. 2025
19:30
Rudolfinum - Dvořákova síň
Praha
130 - 1550 Kč
Popis
O KONCERTU
Francouzská hudba rozjasnila repertoár barvami, o nichž se skladatelům ve střední Evropě nesnilo. S jejich kompletní paletou se k orchestru vrací dirigent Alain Altinoglu, dá však našim uším okusit i trošky Itálie. V Mendelssohnově klavírním koncertu u České filharmonie debutuje Beatrice Rana, která na svůj nástroj hraje „bel canto“.
Koncert z řady B
Program
Hector Berlioz
Římský karneval, předehra, op. 9
Felix Mendelssohn Bartholdy
Koncert pro klavír a orchestr č. 1 g moll, op. 25
Hector Berlioz
Královský hon a bouře z opery Trojané
Maurice Ravel
Suita č. 2 z baletu Daphnis a Chloé
Účinkující
Beatrice Rana klavír
Alain Altinoglu dirigent
Česká filharmonie
VÍCE INFORMACÍ
Francouzský dirigent Alain Altinoglu působí jako hudební ředitel Frankfurtského rozhlasového orchestru a bruselského divadla Théâtre Royal de la Monnaie. Právě za strhující a inspirující výkony při tamních operních inscenacích se mu dostalo dalekosáhlého uznání, které dokládají jeho hostování u těch nejlepších na scéně: Berlínští a Vídeňští filharmonikové, Královský orchestr Concertgebouw, Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu, Londýnský symfonický orchestr, v Americe Chicago, Cleveland i Boston. Z operních domů pak jmenujme Metropolitní operu v New Yorku, Královský operní dům v londýnské Covent Garden, Vídeňskou státní operu nebo oba berlínské a všechny tři pařížské operní domy.
Alain Altinoglu již s Českou filharmonií zažil jeden krásný impresionistický večer v roce 2022. I tentokrát chystá Ravela, zvolil druhou suitu z baletu Daphnis a Chloé, v níž se autor inspiroval obrazy Řecka u francouzských malířů z konce 18. století. Deset minut nádherné hudby z Berliozovy nejmonumentálnější opery Trojané připomene další antický milostný příběh, který začíná v Tróji a končí v Kartágu. Koncertní předehru Římský karneval Berlioz stvořil na základě italského tance saltarello ze své zapomenuté opery Benvenuto Cellini. Napsal ji po svém studijním pobytu v Římě, kde se mu mimochodem příliš nelíbilo.
A italské tóny zaslechneme i v Mendelssohnově prvním klavírním koncertu. I ten byl napsán v Římě, když byl skladatel v letech 1829 až 1831 na cestách Evropou. Přednese jej italská klavíristka Beatrice Rana, která s Českou filharmonií vystoupí poprvé. Tak jako mnoho vynikajících hudebníků vrhla se i ona na hudební studia brzy, snad ještě dříve než většina jejích kolegů. „Začalo to ještě před mým narozením, protože oba moji rodiče jsou klavíristé,“ řekla v nadsázce v rozhovoru u příležitosti svého debutu v newyorské Carnegie Hall. V něm také přiznala svou vášeň pro operu, která ji v práci inspiruje. „Jde o velmi dramatický způsob přístupu k životu. Pojem bel canto neboli krásný zpěv se v mé hře velmi projevuje, protože je součástí mé kultury a mého původu."