Šostakovič vs. Mahler
V Šostakovičově pozdní vokální tvorbě najdeme bohatý vnitřní svět a silnou invenci, přičemž prostředky nejsou nijak extravagantní. Cyklus z posledního roku jeho života zhudebňuje verše Mariny Cvetajevové, ruské básnířky s neuvěřitelným, bohužel ne ojedinělým tragickým osudem. Druhá (a poslední) klavírní sonáta se Dmitriji Šostakovičovi nekomponovala snadno, do klavírního opusu se pustil po desetileté pauze. Tvořil ji v době války, kdy byl s rodinou podobně jako mnoho dalších umělců evakuován do Samary. Píseň hraje v díle Gustava Mahlera (1860–1911) stěžejní roli. Ať už ve formě cyklů pro zpěv a klavír nebo s doprovodem orchestru či jako součást symfonie. Zhudebnit slova básníka z počátku 19. století Friedricha Rückerta se ve Vídni žijící moderním uměním zdálo jako anachronismus, ale ve skladateli jeho verše naplněné přírodními obrazy a niternými pocity zjevně rezonovaly.
Všechny termíny
čtvrtek
12. 6. 2025
20:00
kostel Panny Marie Na Náměti
480 Kč
Popis
O KONCERTU
V Šostakovičově pozdní vokální tvorbě najdeme bohatý vnitřní svět a silnou invenci, přičemž prostředky nejsou nijak extravagantní. Cyklus z posledního roku jeho života zhudebňuje verše Mariny Cvetajevové, ruské básnířky s neuvěřitelným, bohužel ne ojedinělým tragickým osudem. Cvetajevová žila v emigraci (v Paříži i v Praze), trpěla nouzí, hladem jí zemřelo dítě. Manžela v Rusku popravili, ona sama nakonec zvolila sebevraždu. Obsahově se básně týkají osobního života básnířky (první dvě písně), literatury a básní, poslední je poctou jiné pronásledované básnířce, Anně Achmatovové.
Píseň hraje v díle Gustava Mahlera (1860–1911) stěžejní roli. Ať už ve formě cyklů pro zpěv a klavír nebo s doprovodem orchestru či jako součást symfonie. Zhudebnit slova básníka z počátku 19. století Friedricha Rückerta se ve Vídni žijící moderním uměním zdálo jako anachronismus, ale ve skladateli jeho verše naplněné přírodními obrazy a niternými pocity zjevně rezonovaly. Pět písní nebylo zamýšleno jako ucelený komplet a interpreti si jejich pořadí upravují.
Druhá (a poslední) klavírní sonáta se Dmitriji Šostakovičovi nekomponovala snadno, do klavírního opusu se pustil po desetileté pauze. Tvořil ji v době války, kdy byl s rodinou podobně jako mnoho dalších umělců evakuován do Samary. Dílo bylo přijato nejednoznačně a během neblahé doby Ždanovovy doktríny se ocitlo na indexu. Sám autor provedl tuto svou sonátu na festivalu Pražské jaro v roce 1947.
Program a účinkující
Dmitrij Šostakovič
Šest básní Mariny Cvetajevové, op. 143
1. Moje verše
2. Odkud ta něžnost
3. Hamletův rozhovor se svědomím
4. Básník a car
5. Ne, Ne, buben tloukl
6. Anně Achmatovové
Bella Adamova – mezzosoprán, Katarína Palová – klavír
Dmitrij Šostakovič
Sonáta pro klavír č. 2 b moll, op. 61
I. Allegretto
II. Largo
III. Moderato (con moto) — Allegretto con moto — Adagio — Moderato
Konstantin Lifschitz – klavír
Přestávka
Gustav Mahler: „Rückert Lieder“
5 písní podle Friedricha Rückerta pro mezzosoprán, housle, violu, violoncello a klavír (úprava Stéphane Fromageot)
1. Ich atmet' einen linden Duft
2. Liebst du um Schönheit
3. Blicke mir nicht in die Lieder
4. Ich bin der Welt abhanden gekommen
5. Um Mitternacht
Bella Adamova – mezzosoprán, Chloë Hanslip – housle, Karel Untermüller – viola, Hana Baboráková – cello, Katarína Palová – klavír