Chopin vs. Šostakovič
Co je to vlastně preludium a proč se tak často objevuje v počtu dvou tuctů? První, koho napadlo využít všech dvanácti tónů chromatické řady, každý v dur i moll, byl Johann Sebastian Bach. Dříve to ani nebylo možné kvůli nestejnému ladění. Bachův cyklus preludií a fug Dobře temperovaný klavír, v němž se postupně vystřídají všechny tóniny, byl považován za základ klavírní instruktivní literatury a znamenal vzor pro další a další generace pianistů a skladatelů. Fryderyk Chopin (1810–1849) chápal preludia jako volnou formu: některá jsou jen pár taktů dlouhá, jiná zásadnější; někde jde o jemnou drobnokresbu, jinde o závažné motivy, v jedněch převládá melodie, jinde zas virtuózní pasáže.
Všechny termíny
středa
11. 6. 2025
20:00
Chrám sv. Barbory
Kutná Hora
480 Kč
Popis
O KONCERTU
Co je to vlastně preludium a proč se tak často objevuje v počtu dvou tuctů? První, koho napadlo využít všech dvanácti tónů chromatické řady, každý v dur i moll, byl Johann Sebastian Bach. Dříve to ani nebylo možné kvůli nestejnému ladění. Bachův cyklus preludií a fug Dobře temperovaný klavír, v němž se postupně vystřídají všechny tóniny, byl považován za základ klavírní instruktivní literatury a znamenal vzor pro další a další generace pianistů a skladatelů.
Fryderyk Chopin (1810–1849) chápal preludia jako volnou formu: některá jsou jen pár taktů dlouhá, jiná zásadnější; někde jde o jemnou drobnokresbu, jinde o závažné motivy, v jedněch převládá melodie, jinde zas virtuózní pasáže. Chopin dokončoval tento cyklus na Mallorce, soužený nemocí, klimatem a peripetiemi vztahu se spisovatelkou George Sand. Dvě z preludií, č. 4 a 6, zazněla na Chopinově pohřbu.
Dmitrij Šostakovič šel v nápodobě Bachova vzoru ještě dál, když zkomponoval cyklus 24 preludií op. 34 (1933) a poté ještě 24 preludií a fug (1951). Vysledovat můžeme však přes leckde drsný modernistický výraz i stopy vlivu Chopinova. Jeho dílo bravurní pianista Šostakovič velmi dobře ovládal, aspiroval mimo jiné na cenu v prvním ročníku Chopinovy soutěže v roce 1927, ale nepodařilo se mu umístit v první trojici.
Program a účinkující
Fréderic Chopin
24 preludií pro klavír, op. 28
Dmitrij Šostakovič
24 preludií pro klavír, op. 34
Preludium č. 1 C Dur - Agitato (Chopin), Moderato (Šostakovič)
Preludium č. 2 a moll - Lento (Chopin), Allegretto (Šostakovič)
Preludium č. 3 G Dur – Vivace (Chopin), Andante (Šostakovič)
Preludium č. 4 e moll – Largo (Chopin) , Moderato (Šostakovič)
Preludium č. 5 D Dur – Allegro molto (Chopin), Allegro vivace (Šostakovič)
Preludium č 6 h moll - Lento assai Chopin), Allegretto (Šostakovič)
Preludium č. 7 A Dur- Andantino (Chopin), Andante (Šostakovič)
Preludium č. 8 Fis moll – Molto Agitato (Chopin), Allegretto (Šostakovič)
Preludium č. 9 E Dur – Largo (Chopin) , Presto (Šostakovič)
Preludium č. 10 cis moll – Allegro molto (Chopin), Moderato non troppo (Šostakovič)
Preludium č 11 H Dur - Vivace (Chopin), Allegretto (Šostakovič)
Preludium č. 12 gis moll - Presto (Chopin), Allegro non troppo (Šostakovič)
Preludium č. 13 Fis Dur – Lento (Chopin), Moderato (Šostakovič)
Preludium č. 14 es moll – Allegro(Chopin) , Adagio (Šostakovič)
Preludium č. 15 Des Dur – Sostenuto (Chopin), Allegretto(Šostakovič)
Preludium č. 16 b moll - Presto con fuoco (Chopin), Andantino (Šostakovič)
Preludium č. 17 As Dur - Lento (Chopin), Largo (Šostakovič)
Preludium č. 18 f moll – Allegro molto (Chopin), Allegretto (Šostakovič)
Preludium č. 19 Es Dur – Vivace (Chopin) , Andantino (Šostakovič)
Preludium č. 20 c moll – Largo (Chopin), Allegretto furioso (Šostakovič)
Preludium č. 21 B Dur - Cantabile (Chopin), Allegretto poco moderato (Šostakovič)
Preludium č. 22 g moll – Molto agitato (Chopin), Adagio (Šostakovič)
Preludium č. 23 F Dur – Moderato (Chopin), Moderato (Šostakovič)
Preludium č. 24 d moll – Allegro appassionato (Chopin) , Allegretto (Šostakovič)
Konstantin Lifschitz – klavír