Simon Rattle, Česká filharmonie
I světoví dirigenti mají sny. Například Simon Rattle si přál s Českou filharmonií nastudovat Janáčkovu Glagolskou mši, která jej poprvé uhranula již jako mladíka ze supraphonské nahrávky s Karlem Ančerlem. Závažné duchovní dílo vyváží odlehčená první polovina koncertu s druhou řadou Dvořákových Slovanských tanců. Z jejich provedení vzniká nahrávka. Koncert z řady B
Všechny termíny
středa
29. 1. 2025
19:30
Rudolfinum - Dvořákova síň
Praha
130 - 1550 Kč
čtvrtek
30. 1. 2025
19:30
Rudolfinum - Dvořákova síň
Praha
130 - 1550 Kč
pátek
31. 1. 2025
19:30
Rudolfinum - Dvořákova síň
Praha
130 - 1550 Kč
Popis
O KONCERTU
I světoví dirigenti mají sny. Například Simon Rattle si přál s Českou filharmonií nastudovat Janáčkovu Glagolskou mši, která jej poprvé uhranula již jako mladíka ze supraphonské nahrávky s Karlem Ančerlem. Závažné duchovní dílo vyváží odlehčená první polovina koncertu s druhou řadou Dvořákových Slovanských tanců. Z jejich provedení vzniká nahrávka. Koncert z řady B
Program
Antonín Dvořák
Slovanské tance, op. 72
Leoš Janáček
Glagolská mše, kantáta pro sóla, smíšený sbor, orchestr a varhany na staroslověnský text
Účinkující
Iwona Sobotka soprán
Lucie Hilscherová alt
Pavel Černoch tenor
Jan Martiník bas
Pražský filharmonický sbor
Lukáš Vasilek sbormistr
Simon Rattle dirigent
Česká filharmonie
VÍCE INFORMACÍ
Čím starší Janáček byl, tím modernější hudbu psal. Obdivu se jeho skladbám začalo dostávat až po pražské premiéře Její pastorkyně v roce 1916, kdy už mu bylo přes šedesát let. Zatímco léta čekal, odhodil konvence a snažil se dobrat podstaty své jedinečné hudební řeči.
Glagolská mše patří k nejsilnějším duchovním skladbám hudebních dějin vůbec. Dvaasedmdesátiletý autor ji napsal na staroslověnský text v roce 1926 v lázních Luhačovice. Jakmile se dostal do tvůrčího zápalu, komponoval rychle. Celou mši načrtl během neuvěřitelných tří týdnů, i když další dosti podstatné změny učinil ještě po premiéře, která se konala 5. prosince 1927 v Brně. O půl roku později Janáček zemřel.
Janáčkovu často citovanou odpověď na recenzi Ludvíka Kundery, v níž byl označen za pevně věřícího starce –„Žáden stařec, žáden věřící! Mladíčku!“, musíme brát s rezervou. Janáček byl nesporně duchovní člověk. Byl vychováván ve starobrněnském benediktinském klášteře a svoje děti vedl k víře a k modlitbě. Ke katolické církvi však zaujímal evidentní distanc. Snad proto ho tak oslovilo napsat mši zhudebňující církevní staroslovanský text, avšak bez konfesionálního charakteru.
Slovanské tance vznikly díky podnětu, jehož se Janáčkovi v životě příliš nedostalo. Na základě obchodního úspěchu Moravských dvojzpěvů si je u Antonína Dvořáka objednal berlínský nakladatel Fritz Simrock, žádal „něco na způsob Brahmsových Uherských tanců“. Dvořák na tento podnět 24. března 1878 reagoval sdělením Brahmsovi:
„Velevážený Mistře! Byl jsem pověřen, abych panu Simrockovi napsal několik slovanských tanců. Poněvadž jsem ale nevěděl, jak začít, snažil jsem se opatřit si Vaše slavné Uherské tance a dovolím si je vzít jako vzorový příklad ke zpracování příslušných Slovanských tanců.“
První řada měla obrovský úspěch a berlínský nakladatel proto objednal pokračování. Dvořák zpočátku váhal, protože „dělat dvakrát totéž je zatraceně těžké“. Nakonec však inspiraci k druhé řadě nalezl, a jako v prvním případě vznikla současně s verzí pro čtyřruční klavír i jejich orchestrální podoba.
Tance druhé řady z roku 1886 zasahují širší slovanskou oblast, objevuje se mezi nimi moravskoslezský odzemek, ukrajinská dumka, polská polonéza či srbské kolo. V žádném z nich však Dvořák neuplatnil přímou citaci lidové melodie, jedná se o mistrovskou stylizaci rezultující ve zcela svébytné, ryze dvořákovské skladby, které dodnes oblibují posluchači po celém světě.