Dámský krejčí
Malá lež je mrzká, ale velká lež, to je umění. Ústřední postava komedie, doktor Moulineaux, je neuvěřitelný lhář. Podaří se mu zachránit jeho manželství i čest? Ve slavné inscenaci Bernarda Murata (1993) postavu ztělesnil Jean-Paul Belmondo.
Všechny termíny
pondělí
16. 12. 2024
19:30
Činoherní klub
Praha
100 - 640 Kč
Popis
O PŘEDSTAVENÍ
Malá lež je mrzká, ale velká lež, to je umění.
Když se všemi vážený doktor Moulinet ožení, tak získá nejen důvěřivou manželku, ale i značně podezíravou tchyni. Svůj staromládenecký život si okořeňuje také schůzkami s milenkami. Aby svá milostná dobrodružství zakryl, najme si krejčovskou dílnu, kam ženy zve. Příjezd tchyně a další okolnosti ho donutí k malé lži, aby zachránil svou čest a manželství. Ta však vyvolá celou řadu dalších lží a doktor Molinet je poté donucen, aby se stal dámským krejčím...
Dámský krejčí je první Feydeauova (1862-1921) velká hra (1886), která slavila triumfální úspěch. Ústřední postava komedie, doktor Moulineaux, je neuvěřitelný lhář. Ve slavné inscenaci Bernarda Murata (1993) ji ztělesnil Jean-Paul Belmondo, který o Moulineauxovi prohlásil: „Malá lež je mrzká, ale velká lež, to je umění!“
Feydeuova tvorba se časově kryje s obdobím, jemuž se dostalo dílem nostalgického, dílem obdivného a dílem ironického epitetonu LA BELLE ÉPOQUE („Krásná“ či „Zlatá doba“). Doba velkého uměleckého i společenského kvasu, po impresionismu doba mnoha „ismů“. Doba plná rozporů a protikladů. Eklekticismus a secese. Doba prosperity a neuvěřitelné chudoby. Doba vlastenectví a nacionalismu, šovinismu a rasismu. Doba převratných vynálezů a korupčních skandálů. Doba měšťanského rodinného ideálu a teroristických akcí anarchistů. Doba bicyklů a veřejných poprav. A samozřejmě – zlatá doba divadla. Paříž je hlavním městem světa – umění a zábavy, městem divadel, music-hallů a varieté na „Velkých bulvárech“. Kvete tu opera, opereta i výpravné revue, melodrama, společenské komedie, vážné drama i vaudeville, v němž mistrem nad mistry se stává v devadesátých letech Georges Feydeau (1862-1921), který bývá právem považován za jeho dovršitele a zároveň zakladatele moderní situační komedie.
Roman Císař
OBSAZENÍ A TVŮRCI
Moulineaux: Ondřej Sokol
Bassinet: Radek Holub
Madame Aigreville: Mahulena Bočanová
Zuzana: Barbora Seidlová, Iveta Jiříčková, Markéta Stehlíková
Aubin: Jaromír Dulava
Štěpán: Matěj Dadák
Yvonna: Jitka Ježková, Antonie Talacková
Róza: Dana Černá
Madame D´Herblay: Jana Břežková
Pomponnette: Diana Šoltýsová, Markéta Stehlíková, Patrície Soukupová, Pamela Soukupová
režie: Martin Čičvák
překlad: Michal Lázňovský
dramaturgie: Roman Císař, Vladimír Procházka
scéna: Tomáš Ciller
kostýmy: Nina A. Stillmark
inspice: Markéta Řezáčová
světla: Milan Pastyřík, Petr Taclík
zvuk: Zdeněk John, Radek Šebele
rekvizity: Jan Janák Marián Fiedler
masky: Zuzana Báťková, Radka Kadlecová
garderoba: Ladislava Koukalová
stavby: Marián Fiedler, Tomáš Madar, Tomáš Olejník, Tomáš Otta,Jan T.Urant, M.Voves