POSTLUDIUM / Scordatura
Koncertní večer v kostele Zvěstování Panny Marie Bohdaneč u Kutné Hory nabídne poslední hudební vystoupení festivalu MHF Kutná Hora. Skladby Johanna Sebastiana Bacha a Zoltán Kodály zazní v podání Jiřího Bárty. Tento vynikající hráč na violoncello je držitelem řady významných ocenění, například Hammer Rostropovich Award (Los Angeles 1991), Europäische Förderpreis für Musik (Drážďany 1991 nebo Grammy Award London (za společnou nahrávku písňového repertoáru s Magdalénou Koženou). V historii spolupracoval s Českou filharmonií, Royal Philharmonic Orchestra London, Royal Scottish National Orchestra, Berliner Symphoniker a dalšími významnými hudebními tělesy.
Všechny termíny
neděle
9. 6. 2024
15:00
kostel Zvěstování Panny Marie Bohdaneč
450 Kč
Popis
PROGRAM
Johann Sebastian Bach: Suita c moll pro sólové violoncello, BWV 1011
Prelude – Allemande – Courante – Sarabande – Gavotte I / II – Gigue
Zoltán Kodály: Sonáta pro sólové violoncello, op. 8
I. Allegro maestoso ma appassionato
II. Adagio con gran espressione
III. Allegro molto vivace
Jiří Bárta – violoncello
VÍCE O PROGRAMU
Scordatura je pojem známý hráčům na smyčcové nástroje. Jde o přeladění jedné nebo více strun. Hodí se zejména v případě páté ze šesti sólových suit Johanna Sebastiana Bacha (1685–1750), kde se nejvyšší struna A na violoncellu „podladí“ na G. Suita pak zní barevně jinak (prý lépe, říkají violoncellisté), hráči umožní využívat mnohem více prázdných strun, což lépe rezonuje, a obejít místa, která by se jinak hrály krkolomně.
Ještě něčím je tato pátá suita výjimečná, a to častým užitím tečkovaného rytmu (vliv francouzské hudby) a bohatých akordů a dvojhmatů. A najednou uprostřed, v Sarabandě, jsou veškeré efekty pryč a zní jen jednohlas, niterný a bolestný. Také proto zní tato suita v tónině vyhrazené bolesti, smutku a důstojné vážnosti nejtemněji z celého cyklu. Můžeme jen obdivovat, jak Bach v úvodním preludiu dokázal rozeznít violoncello do téměř varhanního zvuku. Poté jde sled vět – stylizovaných barokních tanců – v obvyklém pořádku.
Maďarský skladatel Zoltán Kodály (1882–1967) předepsal ve své Sonátě skordaturu hned pro dvě spodní struny violoncella. Jeho ambiciózní sólové dílo bylo dokončeno během první světové války a už v době jejího vzniku si autor uvědomoval že jde patrně o nejpodstatnější dílo pro sólové cello od doby J. S. Bacha. Jde o nesmírně náročnou skladbu: jako by se autor rozhodl chtít po sólovém nástroji totéž co po celém orchestru.