NdB 3 / Masters:Po zarostlém chodníčku, Capriccio, La Jolla
Baletem NdB 3 je platforma pro výjimečné interprety zralého tanečního věku. Inspirací pro tento koncept byl, stejně jako u juniorského baletu, přístup světového choreografa Jiřího Kyliána, který filozofii tří dimenzí umělecké kariéry prosadil ve světoznámém Nederlands Dans Theater již před téměř padesáti lety. Balet NdB 3 premiérově uvedl pro EXPO 2025 ve spolupráci s Filharmonií Brno a českým klavírním virtuosem Ivem Kahánkem Janáčkovy opusy „Po zarostlém chodníčku“ a „Capriccio pro levou ruku“ v původních choreografiích Mária Radačovského a japonské choreografky Megumi Nakamury.
středa
10. 12. 2025
19:00
Mahenovo divadlo
Brno
350 - 450 Kč
Popis
O PŘEDSTAVENÍ
Baletem NdB 3 je platforma pro výjimečné interprety zralého tanečního věku. Inspirací pro tento koncept byl, stejně jako u juniorského baletu, přístup světového choreografa Jiřího Kyliána, který filozofii tří dimenzí umělecké kariéry prosadil ve světoznámém Nederlands Dans Theater již před téměř padesáti lety.
Balet NdB 3 premiérově uvedl pro EXPO 2025 ve spolupráci s Filharmonií Brno a českým klavírním virtuosem Ivem Kahánkem Janáčkovy opusy „Po zarostlém chodníčku“ a „Capriccio pro levou ruku“ v původních choreografiích Mária Radačovského a japonské choreografky Megumi Nakamury.
Tyto choreografie společně s choreografií La Jolla uvedeme unikátně také v Brně v Mahenově divadle pouze 10. prosince.
Capriccio
Vzdor a pomíjivost – to jsou hlavní témata, která prostupují oba taneční kusy. V díle „Capriccio“ se choreografka Megumi Nakamura inspirovala Janáčkovou hudbou psanou pro levou ruku a vytvořila působivou choreografii o překonávání překážek. Její motto „proti“ vystihuje sílu, s níž se člověk dokáže postavit nepřízni osudu a těžkým životním situacím. Janáčkova nezvyklá kompozice jí pomohla uchopit téma odvahy ve chvílích, kdy čelíme zoufalství.
Po zarostlém chodníčku
Mário Radačovský zase ve svém zpracování „Po zarostlém chodníčku“ přináší na jeviště příběhy o křehkosti života. Sedm tanečníků v jeho pojetí ztvárňuje drobné příběhy o čase, který nám všem neúprosně plyne, a o momentech, kdy se přítomnost může náhle proměnit ve věčnost. Janáčkova nadčasová hudba se svou zdánlivou jednoduchostí skvěle podtrhuje choreografii, která nám připomíná důležitou pravdu – že každý konec s sebou přináší i naději nového začátku.
La Jolla
Dvě postavy, muž a žena, chystají slavnostní večeři. Neočekávaná zpráva náhle změní atmosféru příprav – co se jeví jako dobrá novinka, skrývá pro jednoho z nich možná opačný význam. Hosté jsou za dveřmi, je nutné udržet zdání pohody a společenských konvencí… Kam situace dospěje? Choreografie na skladbu Bohuslava Martinů.
Projekt NdB 3 spojuje charismatické sólisty, jejichž kariéry byly spjaty s Národními divadly v Praze, Bratislavě a Brně – Nikolou Márovou, Klaudii Radačovskou, Ivonu Jeličovou, Andreje Szaba, Martina Svobodníka, Thorisa Magongwu a Petra Hose. Tito umělci disponují bohatými zkušenostmi získanými spoluprací s významnými choreografy, výjimečným charismatem a dalšími kvalitami, které mladí tanečníci teprve nabývají. Díky využití jejich zkušeností mohou choreografové vytvářet specifická díla, která svým obsahem a interpretací přesahují běžný repertoár.
Inscenační tým
Choreograf: Mário Radačovský, Megumi Nakamura