ZÁVĚREČNÝ KONCERT Le Grand Tango
Závěrečný koncert MHF Kutná Hora nabídne program složený ze skladbeb Antonia Vivaldiho, Josepha Haydna a Astora Piazzolly. Hudba zazní v podání komorního souboru Barocco Sempre Giovanne, violoncellisty Jiří Bárta, houslistky Ivy Kramperové a dalších vynikajících hudebníků.
Všechny termíny
sobota
8. 6. 2024
20:00
Chrám sv. Barbory
Kutná Hora
450 Kč
Popis
PROGRAM
Antonio Vivaldi: Koncert pro violoncello a smyčce c moll F3, č. 1
Jiří Bárta – violoncello, Barocco Sempre Giovanne
Antonio Vivaldi: Dvojkoncert pro housle, violoncello a smyčce B dur, RV 547
Iva Kramperová – housle, Jiří Bárta – violoncello, Barocco Sempre Giovanne
Antonio Vivaldi: Koncert pro dvoje housle, violoncello a smyčce d moll, RV 565
Iva Kramperová, Markéta Čepická – housle, Jiří Bárta – violoncello,
Barocco Sempre Giovanne
Joseph Haydn: Koncert pro violoncello a smyčce C dur, Hob VIIb
Jiří Bárta – violoncello, Barocco Sempre Giovanne
Astor Piazzolla: Le Grand Tango pro violoncello, klavír a smyčce
Jiří Bárta – violoncello, Terezie Fialová – klavír, Barocco Sempre Giovanne
VÍCE O PROGRAMU
Množství koncertů pro nejrůznější nástroje a jejich kombinace, které zkomponoval Antonio Vivaldi (1678–1741), je omračující: je jich na pět stovek. Pozoruhodný výkon. Musíme si ale uvědomit, že pojem koncert měl jiný obsah v období baroka, kam tento Ital náleží, než ve stoletích následujících. Části koncertů se běžně „recyklovaly“, nebo se pořizovaly úpravy děl jiných skladatelů.
Čím je ale hudba Antonia Vivaldiho i pro dnešního posluchače tak přitažlivá? Je to živelná rytmika, italský esprit, výraz pomalých vět, vynalézavá zvukomalebnost a bravurní zacházení se smyčci. Je zkrátka „sempre giovanne“.
Neméně virtuózní a energií sršící je Koncert pro violoncello č. 1 Josepha Haydna (1732–1809). Dnes patří ke stálicím koncertního repertoáru, ovšem dlouho platil za ztracený. Zásluhu na jeho znovuobjevení si může připsat český muzikolog Oldřich Pulkert, který našel kopii partitury v pražském Národním muzeu. Novodobá premiéra s Milošem Sádlem, rozhlasovými symfoniky a dirigentem Charlesem Mackerrasem se uskutečnila v květnu 1962.
Le Grand Tango argentinského skladatele Astora Piazzolly (1921–1992) je komponováno jako jednovětá skladba se svobodným vnitřním členěním. Vyzařuje ducha „nového tanga“, ovlivněna je i jazzem i klasickou hudbou. Obsahuje silně akcentované části i volné působivé dialogy. Hraje se v nejrůznějších úpravách.