bpm
Zkratka bpm znamená „beats per minute“ (údery za minutu) a označuje tempo (rychlost) hudební skladby. Může se též vztahovat k srdečnímu tepu (počet úderů srdce za minutu) nebo k představení Baletu Národního divadla, které si se srdečním tepem diváků pohraje. Čeká vás taneční večer v Národním divadle složený ze tří současných choreografií.
Všechny termíny
sobota
25. 1. 2025
14:00
Národní divadlo
Praha
150 - 790 Kč
sobota
25. 1. 2025
18:00
Národní divadlo
Praha
190 - 990 Kč
sobota
1. 2. 2025
15:00
Národní divadlo
Praha
150 - 790 Kč
sobota
1. 2. 2025
19:00
Národní divadlo
Praha
190 - 990 Kč
sobota
8. 2. 2025
15:00
Národní divadlo
Praha
150 - 790 Kč
Popis
O PŘEDSTAVENÍ
Zkratka bpm znamená „beats per minute“ (údery za minutu)a označuje tempo (rychlost) hudební skladby. Může se též vztahovat k srdečnímu tepu (počet úderů srdce za minutu) nebo k představení Baletu Národního divadla, které si se srdečním tepem diváků pohraje. Zárukou vzrušujícího zážitku jsou jména nejen izraelských tvůrců – Eyal Dadon, Sharon Eyala a Gai Behar – ale i českého performera Yemiho A.D., jejichž choreografie budou součástí inscenace, přičemž Eyal Dadon a Yemi A.D. vytvoří díla původní.
Sharon Eyal představuje v rámci inscenace již svou ve světě etablovanou choreografii s názvem BILL, Yemi A.D. a Eyal Dadon tvoří přímo pro tanečníky Baletu ND a jde tedy o díla nová, jak ARTZA Eyala Dadona, tak BOHEMIAN GRAVITY Yemiho A.D., uvádíme ve světové premiéře.
ARTZA
Výraz „ARTZA“ v hebrejštině znamená „sedni“ či „lehni“ a „zůstaň“, tedy povely používané při výcviku psa. Pokud něco takového řeknete jinému člověku, je to pochopitelně nanejvýš hrubé a nezdvořilé, vyjadřující naprosté pohrdání.
„Ve svém díle se zaměřuji na naše vnitřní zvíře, které každý z nás drží na uzdě s ohledem na lidi ve svém okolí. Někdy se zdá, že nás společnost vychovává, na druhé straně nám však velí: ARTZA.“
BOHEMIAN GRAVITY
Autorská a vůbec první ryze divadelní inscenace uměleckého režiséra, choreografa a kreativního producenta Yemiho A.D. Bohemian Gravity s podtitulem Searching for freedom zkoumá možnosti i limity svobody lidského pohybu a kreativity pod vlivem gravitace, fyzikální i té v přeneseném slova smyslu mentální.
„Velmi rád propojuji nejrůznější taneční styly, nevnímám interpreta jako nepopsaný list papíru, chci vědomě vycházet z jeho zkušeností, znalostí a prožitků. Někdy se spolehnout na známé vzorce, jindy je rozbourat.“
BILL
Hlavním motivem díla BILL je role jedince ve společnosti, což posilují repetitivně, na první pohled unisono prováděné pohybové sekvence, jednotné kostýmy i líčení. O to silněji poté rezonují větší i menší výkyvy proti zdánlivému normálu. Choreografii vytvořila Sharon Eyal v roce 2010 pro Batsheva Dance Company. Opus v sobě nese jasný tvůrčí rukopis – techno hudbu dvorního skladatele Oriho Lichtika, přiléhavé celotrikoty odhalující každý sval tanečníkova těla, minimalistický, syrový pohybový slovník i zvláštně absurdní atmosféru
„Miluju unisono, které je ale trochu pokřivené. Stejní lidé, stejný pohyb, stejné načasování, ale přesto jiné…“
TVŮRCI
ARTZA
Choreografie a koncept Eyal Dadon
Spolutvůrce Tamar Barlev
Hudba Eyal Dadon Nicolas Jaar Daler Mehndi
Scéna Eyal Dadon
Kostýmy Bregje van Balen
Světelný design Daniel Tesař
Dramaturgie Liran Michaeli
Baletní mistr Jan Kodet Miho Ogimoto
Foto a video Gil Nemet Produkce Iris Bovshover
Bohemian Gravity
Choreografie Yemi A.D.
Hudba NobodyListen
Aranžmá orchestru Jan Šikl
Hlavní asistent choreografie Tomáš TOMMY Pražák
Asistent choreografie Michaela Kadlčíková Anastasiya Piatrenka Tomáš Böckl
Scéna Eliška Sky
Světelný design Eliška Sky Lunchmeat
Studio Daniel Tesař
Kostýmy Liběna Rochová
Baletní mistr Alexandre Katsapov Jiří Kodym
Management Yemiho A.D. Petr Bogdálek
Producent Jozef Pavleye
Produkce Lucie Snášelová
Bill
Choreografie a kostýmy Sharon Eyal Gai Behar
Hudba Ori Lichtik Oren Barzilay
Nastudování Mariko Kakizaki
Světelný design Avi Yona Bueno (Bambi)
Baletní mistr Alexey Afanasiev Radek Vrátil