Bamberger Symphoniker (Janáček Brno 2026)
Pod taktovkou Jakuba Hrůši se Bamberští symfonikové vydají na hudební cestu středoevropským romantismem a expresí přelomu 19. a 20. století. Koncert otevře dramatická Žárlivost – původní úvod k Janáčkově Její pastorkyni, v níž se poprvé naplno zrcadlí skladatelův osobitý hudební jazyk. Následovat bude Dvořákův Holoubek, symfonická báseň podle Erbenovy Kytice, kde se krása melodie snoubí s temným příběhem viny a svědomí. Závěr večera bude patřit monumentální „Romantické“ symfonii č. 4 Antona Brucknera – dílu prostoupenému mystikou, vznešeností a lyrickými obrazy středověkých rytířů a lesů.
pátek
6. 11. 2026
19:00
Janáčkovo divadlo
Brno
450 - 3750 Kč
Popis
O KONCERTU
Kompozice opery Její pastorkyňa zabrala Leoši Janáčkovi (1854–1928) více než osm let. Již na samém počátku této práce v únoru 1895 zkomponoval skladatel pod názvem Žárlivost symfonický úvod k této opeře. Spíše než jako operní předehru v tradičním slova smyslu koncipoval tuto krátkou skladbu jako jakési úvodní motto či zamyšlení nad jedním ze základních dějových motivů. Jako program posloužil Janáčkovi text moravské lidové písni Žárlivec, jejž o několik let dříve zhudebnil jako jeden ze svých mužských sborů. V Žárlivosti poprvé naplno krystalizuje Janáčkův osobitý sloh, charakteristický svou úsečností a dramatickým napětím. Skladba poprvé zazněla 14. listopadu 1906 v Praze v interpretaci České filharmonie pod taktovkou dirigenta Františka Neumanna.
Symfonická báseň Holoubek, op. 110 Antonína Dvořáka (1841–1904) vznikla necelé dva roky po Janáčkově Žárlivosti na podzim roku 1896 jako poslední z cyklu skladatelových čtyř symfonických básní podle Kytice Karla Jaromíra Erbena. Krutý děj Erbenovy balady, v níž ústřední roli hraje vražda a tíha svědomí, nese řadu společných rysů s námětem Žárlivosti i Její pastorkyně. Není tedy divu, že tato skladba záhy upoutala Janáčkovu pozornost. A to natolik, že Dvořáka přemluvil, aby se premiéra Holoubka uskutečnila v Brně. Zde dílo za Janáčkova řízení zaznělo 20. března 1898. Symfonické ztvárnění tragického příběhu obdařil Dvořák nejen půvabnými melodiemi, ale také pestrou paletou vynalézavých zvukomalebných efektů.
Čtvrtá symfonie, kterou její autor opatřil přídomkem „Romantická“, patří k nejhranějším kompozicím Antona Brucknera (1824–1896). Okouzlující popisy, které tento rakouský skladatel připojil k jejím jednotlivým větám, naznačují, že jej inspiroval svět středověkých měst obklopených kouzelnými lesy s postavami rytířů a lovců. Čtvrtou symfonii Bruckner zkomponoval roku 1874 a v následujících letech ji několikrát podstatně přepracoval. Brucknerův monumentální, Wagnerem ovlivněný hudební jazyk se v době jejího vzniku nesetkal s pochopením interpretů, a tak muselo dílo na svou premiéru dlouhou čekat. Symfonii poprvé provedli roku 1881 Vídenští filharmonikové pod taktovkou Hanse Richtera. V českých zemích ji poprvé uvedl v Brně 21. dubna 1893 Brucknerův přítel a učitel, dirigent Otto Kitzler.
Text: Ondřej Pivoda
Program
Leoš Janáček: Žárlivost (Úvod k Její pastorkyni), JW VI/10
Antonín Dvořák: Holoubek, symfonická báseň, op. 110, B 198
Anton Bruckner: Symfonie č. 4 Es dur „Romantická“, WAB 104
Účinkují
Dirigent: Jakub Hrůša
Bamberger Symphoniker