R3: Mao Fujita
Teprve šestadvacetiletý japonský pianista Mao Fujita, držitel 2. ceny z Mezinárodní Čajkovského soutěže v Moskvě v roce 2019, na svém recitálu zahraje mimo jiné Skrjabinovy preludia a Beethovenových 32 variací na vlastní téma.
Všechny termíny
pondělí
20. 1. 2025
19:00
Sál Vesmír
Ostrava
100 - 330 Kč
Popis
O KONCERTU
Teprve šestadvacetiletý japonský pianista Mao Fujita je držitelem druhé ceny z mezinárodní Čajkovského soutěže v Moskvě z roku 2019. Jeho recitálový program zahájí 24 preludií op. 11 ruského skladatele a pianisty Alexandra Nikolajeviče Skrjabina. Většina preludií vznikla na různých místech v průběhu jeho koncertních cest po Evropě v letech 1895 a 1896.
Cyklus 24 preludií pro klavír, z nichž zazní výběr, zkomponoval japonský skladatel Akio Yashira už ve svých 16 letech v roce 1945. Cyklus drobných kompozic je charakteristický zajímavou směsicí vlivů evropské klasické, taneční i japonské tradiční hudby.
Beethovenových 32 variací na vlastní téma vzniklo v roce 1806. Beethoven jim nepřidělil opusové číslo a údajně si jich příliš nevážil. I přesto se však staly oblíbenou součástí klavírního repertoáru. Traduje se, že na toto své dílo později dokonce zapomněl.
Ze stejného období pochází také Klavírní sonáta č. 23, která vešla ve známost pod názvem „Appassionata“. Skladatel sám ji považoval za jednu ze svých nejlepších klavírních kompozic. V díle se objevuje proslulý „osudový“ motiv známý zejména z „Osudové“, což posloužilo vykladačům Beethovenova díla, kteří v Appassionatě nacházeli ponuré přízraky, srdceryvné emoce, bouře vášní i zlověstné hrozby osudu.
PROGRAM
Alexandr Nikolajevič Skrjabin
24 preludií op. 11
Akio Yashiro
24 preludií pro klavír (výběr: č. 1, č. 2, č. 3, č. 9, č. 13, č. 17, č. 24)
Ludwig van Beethoven
32 variací na vlastní téma c moll WoO 80
Ludwig van Beethoven
Sonáta č. 23 op. 57 „Appassionata“
ÚČINKUJÍCÍ
Mao Fujita – klavír