O4 - Debussy – Strauss – Novák - GENERÁLKA
Tři kompozice, které vybral pro svůj únorový koncert v Obecním domě hlavní hostující dirigent rozhlasových symfoniků Robert Jindra, jsou ikonickými díly svých tvůrců. Preludium k Faunovu odpoledni Clauda Debussyho se stalo vedle jeho Moře nejtypičtějším příkladem hudebního impresionismu. Čtyři poslední písně Richarda Strausse se s výjimkou první zabývají tématem smrti. Vyzařuje z nich vzácný klid, smíření a vyrovnanost, jsou testamentem celé generace i osobní zpovědí. Vítězslav Novák byl jeho současníkem, v symfonické básni V Tatrách se potkal se Straussovou Alpskou symfonií, ale výraznou inspirací mu byl též folklor z moravsko-slovenského pomezí. A tak není divu, že jeho nejhranějším a nejtypičtějším dílem je Slovácká suita. Koncert je součástí koncertní řady O.
Všechny termíny
pondělí
10. 2. 2025
10:00
Smetanova síň - Obecní dům
Praha
200 Kč
Popis
O KONCERTU
Tři kompozice, které vybral pro svůj únorový koncert hlavní hostující dirigent rozhlasových symfoniků Robert Jindra, jsou ikonickými díly svých tvůrců. Preludium k Faunovu odpoledni Clauda Debussyho se stalo vedle jeho Moře nejtypičtějším příkladem hudebního impresionismu. Svou zvláštní náladou vychází z básně symbolisty Stéphana Mallarmé zachycující horké letní odpoledne, ve kterém polobůh Faun, mýtická bytost, odpočívá na břehu moře, píská si na flétnu a vzpomíná na své lásky. Čtyři poslední písně Richarda Strausse se s výjimkou první zabývají tématem smrti. Vyzařuje z nich vzácný klid, smíření a vyrovnanost, jsou testamentem celé generace i osobní zpovědí. Krásnou vokální linku často podpírá zvuk lesního rohu. Jako by v tom bylo ukryto ohlédnutí za životem, určitá symbolika – skladatelova manželka Pauline de Ahna byla významnou sopranistkou a jeho otec zase profesionálním hornistou. Strauss, autor skvělých symfonických básní a oper, se tímto mimořádně lyrickým opusem v roce 1948 symbolicky rozloučil se světem. Písně psal ve Švýcarsku, kam se musel uchýlit po pádu Německa. Domů do bavorského Garmisch-Partenkirchenu se mohl vrátit až další rok, jen několik měsíců před smrtí. Vítězslav Novák byl jeho současníkem, v symfonické básni V Tatrách se potkal se Straussovou Alpskou symfonií, ale výraznou inspirací mu byl též folklor z moravsko-slovenského pomezí. A tak není divu, že jeho nejhranějším a nejtypičtějším dílem je Slovácká suita.
Program
Claude Debussy: Preludium k Faunovu odpoledni
Richard Strauss: Čtyři poslední písně
Vítězslav Novák: Slovácká suita
Účinkující
Robert Jindra - dirigent
Olga Bezsmertna - soprán
SOČR