K1: HVĚZDNÉ TRIO
Pro svůj první komorní večer v Ostravě si rezidenční sólista JFO Johannes Moser přizval houslistu Vadima Gluzmana a pianistu Andreie Korobeininkova. Společně provedou dvě vrcholná díla klavírního tria: Schubertovu lyrickou a dojemnou Es dur, jedno z pilířů komorní hudby, a Čajkovského hluboce osobní, vášnivou skladbu věnovanou památce jeho přítele Nikolaje Rubinsteina.
Všechny termíny
pondělí
3. 11. 2025
19:00
Sál Vesmíru, Zahradní 17
Ostrava
100 - 320 Kč
Popis
O KONCERTU
Pro svůj první komorní večer v Ostravě si rezidenční sólista JFO Johannes Moser přizval houslistu Vadima Gluzmana a pianistu Andreie Korobeininkova. Společně provedou dvě vrcholná díla klavírního tria: Schubertovu lyrickou a dojemnou Es dur, jedno z pilířů komorní hudby, a Čajkovského hluboce osobní, vášnivou skladbu věnovanou památce jeho přítele Nikolaje Rubinsteina.
Program
Franz Schubert:
Klavírní trio č. 2 Es dur op. 100, D. 929
Petr Iljič Čajkovskij:
Klavírní trio a moll op. 50
Účinkující
Vadim Gluzman – housle
Johannes Moser – violoncello
Andrei Korobeinikov – klavír
Violoncellista Johannes Moser, rezidenční sólista JFO, přizval pro první koncert komorního cyklu dva světově uznávané interprety: izraelského houslistu Vadima Gluzmana a ruského pianistu Andreie Korobeininkova.
Druhé klavírní trio Es dur zkomponoval Franz Schubert v listopadu roku 1827 v závěru svého krátkého života. V kompozici, která patří k základním kamenům triového hudebního repertoáru, kráčí Schubert ve stopách hudebního odkazu Ludwiga van Beethovena. Ostatně skladatel toto své dílo zařadil i na program soukromého koncertu, který se konal ve Vídni v den prvního výročí Beethovenovy smrti 26. března 1828.
„Kombinaci klavíru se sólovými houslemi nebo violoncellem prostě nesnesu. Zdá se mi, že jejich zvukové barvy se neslučují. Je pro mě čirým utrpením poslouchat jakékoli trio nebo sonátu pro klavír s houslemi nebo violoncellem.“ To jsou slova Petra Iljiče Čajkovského, která adresoval mecenášce Naděždě von Meck poté, co jej roku 1880 požádala o kompozici pro klavírní trio. Trvalo celý rok, než skladatel svou antipatii překonal a pokusil se se zvukem klavíru a dvou smyčců skladatelsky experimentovat. Čajkovského Klavírní trio, které věnoval „památce velkého umělce“ Nikolaje Rubinsteina, překypuje originální barevností, vášnivou expresivitou, ale i lyrikou a nezaměnitelnou elegičností.