Sarkasmy
Současný tanec je znamením pokroku, posouvá žánr tance, vnáší experiment. Přináší svébytný a aktuální pohled na tělo v kontextu moderní doby, často klade otázky existenciální povahy. Taková bude i inscenace, která představí díla tří tvůrců: Andreje Kajdanovského, Hanse van Manena a Eyala Dadona.
Všechny termíny
čtvrtek
24. 4. 2025
19:00
Národní divadlo
Praha
190 - 1090 Kč
pátek
25. 4. 2025
19:00
Národní divadlo
Praha
190 - 1090 Kč
neděle
27. 4. 2025
15:00
Národní divadlo
Praha
150 - 790 Kč
neděle
27. 4. 2025
19:00
Národní divadlo
Praha
190 - 1090 Kč
středa
30. 4. 2025
19:00
Národní divadlo
Praha
190 - 1090 Kč
Popis
O PŘEDSTAVENÍ
Současný tanec je znamením pokroku, posouvá žánr tance, vnáší experiment. Přináší svébytný a aktuální pohled na tělo v kontextu moderní doby, často klade otázky existenciální povahy. Taková bude i inscenace, která představí díla tří tvůrců: Andreje Kajdanovského, Hanse van Manena a Eyala Dadona.
Andrej Kajdanovskij představil svou tvorbu (dílo Perfect Example) divákům Národního divadla již v roce 2018. Taví v sobě zkušenostiz rodné Moskvy, stejně jako ze studií v Německu a Rakousku. V roce 2007 nastoupil do angažmá ve Vídeňské státní opeře. Etabloval se i na poli choreografickém. Ve svém novém díle hledá odpovědi: Kam utíkáš? Kam nebo před čím? Život je od narození až do smrti jako běh o závod. Honíš se stále dokola jako křeček za kouskem mrkve. Pořád čekáš, až se věci konečně zklidní. Toužíš zastavit čas. Je to vůbec možné?
Hans van Manen je jedním z nejuznávanějších umělců, jeho dílo čítající sto padesát baletů patří ke klasice evropského moderního divadelního repertoáru. Dílo Frank Bridge Variations bylo uvedeno v Národním divadle v rámci inscenace Beyond Vibrations v roce 2023. Nyní u nás van Manen představí svou hravou choreografii Sarcasmen vytvořenou na pět klavírních koncertů – sarkasmů – Sergeje Prokofjeva.
Také tvorbu Eyala Dadona (ARTZA v rámci inscenace bpm z roku 2022) naši diváci znají.
V souvislosti s nově vznikajícím dílem se Dadon ptá: Proč se obáváme nahodilostí? Proč se obáváme ztráty kontroly? A proč hledáme řád a stabilitu? A zároveň přiznává, že ho zajímá tenká hranice mezi vtipem a tragédií. Eyal Dadon je velmi výraznou postavou současného izraelského tance, jako tanečník se etabloval v souborech Kamea Dance Company, a především v Kibbutz Contemporary Dance Company, kde začal záhy choreograficky tvořit. Je uměleckým šéfem vlastního souboru Sol Dance Company.