Janáček na start!
Recitál Josefa Špačka a Miroslava Sekery - 31. října 2025 vás srdečně zveme na koncert dvojice vzácných umělců – houslisty Josefa Špačka a klavíristy Miroslava Sekery. V Mahenově divadle, místě světových premiér Janáčkových oper, zazní jejich společný recitál.
Všechny termíny
pátek
31. 10. 2025
19:00
Mahenovo divadlo
Brno
200 - 600 Kč
Popis
O KONCERTU
Recitál Josefa Špačka a Miroslava Sekery
31. října 2025 vás srdečně zveme na koncert dvojice vzácných umělců – houslisty Josefa Špačka a klavíristy Miroslava Sekery. V Mahenově divadle, místě světových premiér Janáčkových oper, zazní jejich společný recitál.
Součástí večera bude slavnostní oznámení programu a zahájení prodeje vstupenek na 10. ročník festivalu Janáček Brno 2026.
Koncert bude dlouhý 100 minut včetně jedné pauzy.
PROGRAM KONCERTU
Jean Sibelius: Humoresky op. 89
Leoš Janáček: Sonáta pro housle a klavír
Béla Bartók: Rumunské tance
——
Leoš Janáček: V mlhách
Antonín Dvořák: Sonatina op. 100
Cyklus čtyř Humoresek op. 89 pro housle s doprovodem orchestru Jeana Sibelia (1865–1957) vznikl v letech 1917–18. Finsko bylo tehdy nuceno vést krvavou válku s Ruskem, kvůli níž musel skladatel na čas uprchnout ze svého domova. Odloučen od společenského a kulturního ruchu prožíval tehdy těžké životní období. Do cyklu lyrických, elegantních, tanečně laděných Humoresek však jakoby tehdejší Sibeliovy starosti a chmury zaznívaly jen zdáli. Sám skladatel o Humoreskách poznamenal, že vyjadřují „úzkost existence občasně osvětlenou sluncem“. Kompozice zazní v úpravě pro housle a klavír.
Sonáta pro housle a klavír Leoše Janáčka (1854–1928) vznikala v nelehké době. Pracoval na ní v letech 1914–15 pod dojmem tehdejší politické situace, což dokládá následující vzpomínka: „Sonátu houslovou napsal jsem v začátku války, 1914, když jsme Rusy čekali už na Moravě.“ Jako první a původně zřejmě samostatná skladba vznikla Balada, a teprve v roce 1915 byly dokomponovány další věty. Revizi provedl skladatel až v roce 1920. První provedení se uskutečnilo v Brně 24. dubna 1922 na večeru moravských hudebních novinek pořádaném Klubem mladých skladatelů moravských. Jde nesporně o jednu z nejvýznamnějších kompozic houslové literatury 20. století.
Strhující rytmy a originální hudební jazyk Rumunských tanců Bély Bartóka (1881–1945) vzešly z lidové hudby hornaté Transylvánie. Přestože základem tanců jsou lidové melodie původně hrané na housle či Panovu flétnu, skladatel je roku 1915 vydal jako cyklus šesti klavírních miniatur. Pro housle a klavír je v roce 1925 upravil Bartókův přítel, maďarský houslista Zoltán Székely.
Klavírní cyklus V mlhách Janáček dokončil v dubnu 1912. Nedlouho předtím, v roce 1910, se přestěhoval s manželkou a hospodyní do nového domku v zahradě varhanické školy a tam, schován před světem, s podlomenou sebedůvěrou a v melancholickém rozpoložení, zkomponoval své poslední rozsáhlejší dílo pro sólový klavír.
Antonín Dvořák (1841–1904) napsal svou Sonatinu v druhém svém roce působení na konzervatoři v New Yorku, na přelomu a prosince 1893. Šlo o stý, jubilejní opus, a tak toto výročí oslavil skladbou, kterou věnoval „svým dítkám“, respektive Otýlii, která se učila na klavír a Antonínovi, který studoval housle. Ti také Sonatinu poprvé zahráli na soukromé produkci v prosinci 1893 v New Yorku. Jde o nejoblíbenější skladatelovo dílo pro toto nástrojové obsazení.
ÚČINKUJÍCÍ
Josef Špaček - Housle
Miroslav Sekera - Klavír