Sedm smrtelných hříchů / Očekávání
Dvě různé tváře moderní evropské opery a dva různé hudební i divadelní světy, jež obě rozebírají svět ženy a její interní pochody a interakce s okolním světem. Diváci budou moci shlédnout ve Státní opeře během jediného večera, dvě operní jednoaktovky Kurta Weilla a Arnolda Schönberga, pozoruhodných inovátorů hudby 20. století.
Všechny termíny
středa
15. 12. 2021
19:00
Státní opera Praha
Praha 1
390 - 990 Kč
Popis
O PŘEDSTAVENÍ
Společné téma Weillových Sedmi smrtelných hříchů a Schönbergova Očekávání by se dalo označit jako „žena (a svět)“. V obou přibližně půlhodinových operách je však uchopeno zcela odlišně. Ironicky založená Weillova operní miniatura na slova velkého kritika měšťácké společnosti, německého dramatika Bertolta Brechta ukazuje „ženu ve světě“: čím vším musí žena projít, aby byla v očích své přízemní a pokrytecké rodiny považována za „ctnostnou“ – totiž ekonomicky úspěšnou? Satira o „smrtelných hříších“ zazněla poprvé v Paříži roku 1933. Brechtovu krutě jízlivému příběhu dodal Kurt Weill patřičný nadhled pro něj typickou inspirací ve své době velmi oblíbeným jazzem a kabaretní hudbou.
V Schönbergově monodramatu Očekávání je pak Weillovo ženské téma obráceno naruby, nabízí totiž pohled do „světa v ženě“: opera je jediným souvislým monologem postavy nazvané prostě Žena, v němž prožívá obrovské spektrum protikladných emocí ze ztráty milovaného muže. Schönbergova libretistka, básnířka a lékařka Marie Pappenheim zasadila ženin monolog do prostředí tajemného nočního lesa, který svou atmosférou a motivy nabízí široké možnosti výkladu – od naturalistického, přes symbolistický až po psychoanalytický. Od Weillova „operního kabaretu“ se Schönbergovo monodrama liší nejen tématem, ale zcela zásadně i vypjatým expresionistickým hudebním jazykem, umocňujícím a zhmotňujícím to, čím žena ve svém nitru prochází, onen „svět v ženě“. Očekávání patří ke klíčovým dílům operní moderny a je historicky spjaté s Prahou, dokonce přímo s dnešní Státní operou, někdejším Novým německým divadlem – zde totiž mělo v roce 1924 pod taktovkou Alexandra Zemlinského svou světovou premiéru.
Výsostně ženské téma obou oper divadelně ztvární česká režisérka Barbora Horáková Joly, působící především v západní Evropě, kde také získala několik prestižních ocenění. Ve Státní opeře se poprvé představila na počátku roku 2021 svou režijní interpretací Verdiho Rigoletta. Hudební nastudování má v rukou jeden z největších talentů mladé české dirigentské generace Jiří Rožeň.
Vyberte si pohodlně místa na představení Sedm smrtelných hříchů / Očekávání ve Státní Opeře Praha a zakupte vstupenky online na Colosseum ticket, nebo se podívejte na některý z dalších zajímavých titulů Národního divadla.
OBSAZENÍ A TVŮRCI
Anna I - Dagmar Pecková
Anna II - Lea Švejdová
Matka - Zdeněk Plech
Otec - Amir Khan
a další sólisté a hosté Státní Opery.
Dirigent - Jiří Rožeň
Orchestr Státní opery